BMW

BMW eller "Bayerische Motoren Werke" är ett tyskt bilföretag vars huvudkontor finns i München. Företagets grundare heter Franz Josef Popp, Karl Rapp och Camillo Castiglioni. Företaget grundades 7 mars 1916. Popp föddes år 1886 och dog år 1954. Popp var verksamhetschef för BMW under åren 1922-1942 och under sin tid som chef tog han många avgörande beslut för företaget. Popp blev en del av företaget efter att Rapp-Motorenwerke, vilket var företagets förra namn, fått order om att producera en flygmotor för den österrikiska armen. Popp tog över företaget och namnet byttes samtidigt ut till Bayerische Motoren Werke, alltså BMW. Företaget slog igenom med deras flygmotor BMW III vilket gjorde att företaget slog ut konkurranter och kunde bli Tysklands mest framgångsrika flygmotorföretag med 3 500 anställda.

BMW under tidigt 1900-tal

Under första världskriget var den tyska krigsmakten beroende av stora produktioner av flygmotorer. Detta nischade BMW snabbt in sig på och år 1918 började de sälja dessa motorer till staten. De byggde en fabrik för tillverkningen av dessa flygmotorer vid Münchens flygplats Oberwiesenfeld. Det dröjde inte länge innan Tyskland förlorade första världskriget och behovet av BMW:s flygmotorer inte längre fanns. Tillverkning av flygmotorer var även förbjudet efter Versaillesfreden, men förbudet upphävdes 1924.

Några år efter Tysklands nederlag hade BMW en paus. Det var först år 1922 som BMW skapades igen. För att hålla företaget vid liv började motorcykeltillverkning år 1923 och år 1928 med biltillverkning som kommer till att bli deras största produktion. Under denna tid tillverkade de även båtar och lastbilar. 

                               Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/BMW_R32_vl_TCE.jpg


BMW R32 var den första motorcykelmodellen. Denna modell har kardandriven, vilket alla BMW:s motorcyklar blev kända för. En kardandriven motorcykel har varken kedja eller rem. År 1924 upphävdes förbudet av flygmotors tillverkning. Då återupptog BMW produktionen av flygmotorer, produktionen av motorerna upphävdes 1965 då tillverkningen såldes till MAN, ett företag grundat i Tyskland, som idag är en av de största tillverkarna av lastbilar och bussar i världen. Tillsammans med Rolls-Royce startades tillverkningen på nytt år 1990. År 2000 slutade BMW tillverkningen och Rolls-Royce tog över.

Under 1920-talet kom BMW fram med många idéer om olika bilar att tillverka. År 1928 köpte BMW en bilfabrik i Eisenach där produceringen av BMW bilar började. BMW Dixi var BMW:s första bil. Det var en liten två dörrars bil. Denna bil tillverkades fram till 1932 i sammanlagt 16 000 exemplar. BMW kostade 2200 riksmark, vilket motsvarar ungefär 1100€. I början av 1930-talet fortsatte BMW med utvecklingen av motorerna och utseendet på bilarna. Det var nu dubbel njurgillen kom till BMW bilarna som än idag gör dem igenkända.

                   Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/BMW_303_1933_bicolor_vr_TCE.jpg


Det var BMW 303 som var den första bilen att ha den dubbla njugrillen, som alla BMW bilar har än idag. Det är den tvådelade grillen framme på bilen. Den var även den första sexcylindriga BMW bilen.

                  Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/BMW_328_%2816.06.2007%29.jpg


År 1936 lanserade BMW sportbilen BMW 328. Den användas i dåtidens bilracing. Denna bil vann 141 av de 174 tävlingar den deltog i. 

                   Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/BMW_326_Limousine_1938.jpg


Samma år lanserades även BMW 326 som var mer en lyxig bil. Denna bil blev en succé fastän den var dyrare än andra bilar vid denna tid.

BMW efter andra världskriget

Andra världskriget ändrade BMW:s produktion. Flygmotorer började tillverkas allt mer. Nazisterna kontrollerade BMW och expanderar deras flygmotors tillverkning för att förse armén. Tillverkningen av bilar lades åt sidan. 

                             Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/BMW_Isetta_300.jpg


Under 1950-talet lanserade BMW nya bilmodeller men fick inget genombrott och BMW hamnar i en ekonomisk kris. BMW försöker hitta en lösning till krisen och köper upp Iso Rivoltas modell Isetta och vidareutvecklar den till en BMW-form år 1955, vilket blev en succé.

Under 1960-talet och framåt går det bara bättre för BMW. De har lanserat modell efter modell som blivit populära. Så som 3-serien och 5-serien som lanserades i början och mitten på 1970-talet och 1-serien som kom ut 2004. Under 1970 satsade BMW på att expandera sin marknad. De byggde då sitt huvudkontor som har formen av en fyrcylinder. BMW är idag ett av de populäraste bilmärken.

                                                                                           Bildkälla:                                                                                      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/BMW-Geb%C3%A4ude.jpg/200px-BMW-Geb%C3%A4ude.jpg

                                                                                     BMW III flygmotor

                        Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/BMW_003_jet_engine.JPG


Motorns fulla benämning var BMW 109-003. Flygmotorn var av jetmodell och motorns första användning var år 1940 och det producerades 500 exemplar av motorn. Det var dock endast några få flygplan som fick motorn installerad i planet.

BMW:s motorcyklar

BMW har ett dotterföretag som specialiserat sig på motorcyklar och motorcykel produktion. Företaget heter BMW Motorrad. BMW motorrad grundades år 1923 företagets huvudfabrik ligger i Berlin och heter "Spandau". Spandau har ungefär 1900 arbetare i fabriken och BMW motorrad har sammanlagt ca 2600 anställda, resten av de anställda jobbar vid utvecklingsavdelningen i München. BMW motorrad producerar omkring en tiondelsmiljon motorcyklar per år.

Likasom BMWs bilar är också motorcyklarna indelade i seriemodeller. Skillnaden mellan dessa serier är både motortypen men också ram och kåpdesign. Exempelvis K-series har fyrcylindrig rakmotor, men nuförtiden också sexcylindriga motorer. En vanlig modell av BMW motorcykel är BMW r 1200 r. Den har en 4-takts bensinmotor med två cylindrar och har originalet en effekt på 109hk. Motorcykeln lanserades år 2006. 

                                                                                         Bildkällor:

                                   https://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/200611/2007-bmw-r-1200-r-17.jpg

        https://ultimatemotorcycling.com/wp-content/uploads/2017/08/2018-bmw-r-1200-r-buyers-guide-specs-price-1.jpg 


R1200r modellerna har inte varierat mycket i design genom åren. Som man ser på bilderna ovan är den till vänster (2006 årsmodell) inte så olik bilden till höger (2017 årsmodell). Man kan se skillnader på t.ex. framlampan, backspeglarna och avgasröret. 

Olika bilmotorer

BMW har använt sig av flera olika motorer så som raka 4- eller 6-cylindriga. det innebär att motorerna är byggda så att det är fyra eller sex cylindrar i en linje. Motorer som V8:or, v10:or och V12:or har man också använt sig av. De kallas vinkelmotorer och innebär att hälften av cylindrarna, alltså fyra eller sex cylindrar är på varsin sida av motorn och istället för att cylindrarna pekar rakt uppåt så pekar de snett uppåt i motsatt riktning som liknar en V-form. De raka sexorna är vanlig och är känd för att vara stark och effektiv. Den finns också i många av de mest omtyckta modellerna. I BMW:s första personbil som tillverkades mellan åren 1928-31 fanns en rak fyra som hade 747cc. Den hade 15 hästkrafter och var 11 kilowatt. 

                                                                 V-8 där man ser cylindrarna formade i V-form.           

                                                                                       Bildkälla: 

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/s2866178705b45035/image/i326d4a2f32a79e4d/version/1306606330/image.jpg

                                                                                          BMW Dixi.  

                                                                                           Bildkälla:

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ef/BMW_Dixi_1930.JPG/1200px-BMW_Dixi_1930.JPG


3-serien

3-serien introducerades år 1975 och är en serie bilar som idag består av sju olika modeller som kan väljas med olika motorer och karossmodeller. Inom varje serie finns dessutom en M-modell t.ex. M3 vilket är den snabbaste, sportigaste och vildaste men även dyraste. De olika karossmodellerna heter E21 som är den äldsta som tillverkades mellan åren 1975-83, den fanns endast tillgänglig som två-dörrars.

E30 var nästa modell och kom 1982, den kunde man få som sedan, farmare eller coupé. Motorerna var också starkare och diesel fanns tillgänglig med eller utan turbo till denna modell. E36 lanserades år 1990 och på dem hade förutom karossen också de sex- och fyra-cylindriga motorerna fått en ändring. E46 kom 1998 och M-modellen M3 kom år 2001. E90 lanserades 2005 och fick ett ökat yttermått men jämfört med föregående modell ökade inte vikten p.g.a. flitig användning av lätt material. F30 är den nyaste och kom 2012 och som är i produktion än idag.

Alla dessa modeller kan verka invecklade och namnet på en BMW kan vara t.ex. BMW 320D/320I E90. Där visar 320 att det är en 3-serie med en 2.0 liters motor, D står för diesel och I för bensin, medans E90 beskriver vilken karossmodell samt årsmodell den är. 3-serien är populär och en prestigebil som under året 2005 utgjorde 40% av den totala bilförsäljningen. 3-serien drevs i huvudsak av raka fyror eller raka sexor.

5-serien

5-serien är en större bilmodell och är den första serien som BMW lanserade. Den började tillverkas år 1972 och var en konkurrent till motsvarande Mercedesmodeller. Serien består också av sju olika modeller och också M-modellen. 5-serien drevs i huvudsak med raka fyra- och sex-cylindriga motorer samt vinklade åtta- och tio-cylindriga motorer. Karossmodellerna heter i 5-serien E12 som är den äldsta som lanserads 1972. Den var en fyra-dörrars sedan som hade designats av fransmannen Paul Bracq och som drevs med raka fyra- och sex-cylindriga motorer.

E28 kom 1981 och drevs med samma motorer som E12. M-modellen M5 kom också året 1984. E34 släpptes år 1988, denna modell var den första man kunde välja som farmare. E39 började säljas år 1995 och drevs till en början med sex- och åtta-cylindriga motorer men år 2000 kom även en fyra-cylindrig modell samtidigt som det så kallade "facelift" där det kom nya stötfångare, lampor med "angel eyes" och en navigatorsskärm. E60/61 kom år 2003 med en ny design som avviker lite från tidigare modeller. Nya funktioner kom som t.ex. farthållare och idrive som är ett system för att styra det mesta i bilen så som radio, navigation och annat. Den finns som både sedan (E60) och farmare (E61). F10/11 kom 2009 och har samma system på sedan (F10) eller farmare (F11) som föregående modell.

G30/31 är den nyaste och lanserades förra året 2017 och är baserad på samma plattform som 7-serien. Den har motorhuv, dörrar och tak av aluminium som gör att den är cirka 100kg lättare än föregående modell och också tillgänglig i sedan eller farmare enlig samma system som de 2 tidigare modellerna. 5-serien är den näst bästsäljande serien efter 3-serien. 


Text: Jonatan, Samuel, Hugo


Källor

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_003

https://sv.wikipedia.org/wiki/Franz_Josef_Popp

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_BMW-motorer

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Dixi

https://www.motorradcenterstockholm.se/sv/bmw-motorraeder

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_5-serie

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW:s_historia 

#petalaxprojekt
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång