Ett grönt Tyskland
Ett grönt Tyskland?
Idag ser många Tyskland som ett av de främsta länderna med förnybar energi. Tyskland strävar idag efter att så långt som möjligt kunna producera sin el av förnybara energikällor och man önskar ha ökat användningen av dessa med minst 30 procent till år 2020 och ännu utveckla det efter det.
Tanken om utvecklingen mot ett grönare Tyskland kan man säga började redan för 40 år sedan när student- och fredsrörelser var aktiva och en allmän rädsla för kärnvapenkrig mellan Öst- och Västtyskland rådde. Den här rädslan ledde också till ett motstånd bland det tyska folket mot kärnkraft överlag som energikälla. I och med kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986 beslutade man att helt sluta bygga kärnkraftverk i Tyskland. År 1991 införde Tysklands regering ett fast prissystem, det första i världen, som skulle garantera priserna för förnybar energi 20 år framåt. Man har genom åren börjat satsa mer och mer pengar på vind- och solkraft och under Schröders regering, år 1998 till 2005, beslutade man att produceringen av el med hjälp av kärnkraft skulle avvecklas helt. 2011 efter kärnkraftsolyckan i Fukushima tog regeringen Merkel beslutet att Tyskland ska vara helt fritt från kärnkraft 2022.
Tysklands energiomvandling, eller Energiewende som det kallas på tyska, innebär att 80% av landets energiförsörjning ska vara förnybar år 2050 och att kärnkraftverken ska läggas ner helt. Kärnkraftverken ersätts främst med sol och vattenkraftverk. Hittills har 10 av 17 kärnkraftverk stängts ner.
Miljöpartiet
Tysklands miljöparti Die Grünen grundades i slutet av 1970-talet av flera olika miljörörelser som gick ihop till ett parti. Partiet representerades för första gången i Tysklands parlamentariska församling förbundsdagen 1983. Bildandet av partiet ledde till stora diskussioner bland folket i Västtyskland. De gröna satt också med i förbundsdagen från 1987 med 8,3 procent av rösterna och i och med Berlinmurens fall och återföreningen av Tyskland 1989-1990 fick det gröna partiet nya förutsättningar. År 1990 använde man sig av slogan "Alle reden von Deutschland. Wir reden vom Klima" alltså "Alla pratar om Tyskland, vi pratar om klimatet" för att locka intresse för partiet. Senare slogs De gröna ihop med Allians 90 1993. Allians 90, eller Bündnis 90, var ett östtyskt parti som grundats 1989. Allians90/De gröna satt med i regeringen ännu 1998 men 2005 fick de svagt stöd av väljarna och tappade då sin plats i regeringen.
Partiets logo
Olika former av energiproduktion
Kärnkraftverk är den energikälla som tyskarna vill få bort, men även om det finns många nackdelar finns det också några fördelar med kärnkraftverk. En stor fördel är att de inte släpper ut koldioxid överhuvudtaget och har därför ingen påverkan på växthuseffekten. Dessutom producerar de också väldigt mycket energi.
Den största nackdelen med kärnkraftverk är att kärnavfallet är radioaktivt och måste hållas avskilt i hundratusen år. Andra nackdelar med kärnkraftverk är bland annat att det drivs av uran och en process som kallas fission. När man bryter uranmalm frigörs radioaktiva ämnen som t.ex. thorium, radium och bly och stora mängder radioaktivt damm. Arbetarna som jobbar i gruvorna där uranbrytningen sker andas in de radioaktiva ämnena och det ökar risken för lungcancer och andra lungsjukdomar. När man skiljer uranet från malmen bildas stora mänger radioaktivt och giftigt avfall som ofta samlas i stora sjöar där vätskan avdunstar. Det här leder till att det radioaktiva slammet blir kvar i flera generationer.
Fission är en kedjereaktion som sker inne i kärnkraftverken och den fortsätter hela tiden av sig själv om ingen stoppar den. Om kedjereaktionen börjar löpa amok kan den orsaka en härdsmälta. En härdsmälta kan i sin tur leda till farliga utsläpp av radioaktiv strålning och till en stor kärnkraftsolycka.
Kärnkraftverk i Niederbayern.
Vindkraftverk är nu den näst största energikällan i Tyskland, efter brunkolet. Tyskland har satsat stort på vindkraftverk i de norra delarna av landet och ute till havs, eftersom det blåser mycket på de platserna. Världens största vindkraftverk finns i Gaildorf i sydvästra Tyskland och är 264,5 meter högt med rotorbladet inräknat. Vindkraftverket ingår i en park med tre andra turbiner. Inuti vindkraftverken finns 40 meter höga vattentorn inbyggda och de är kopplade till ett pumpkraftverk med en damm. Då vindkraftverken producerar för mycket el så kan energin bevaras genom att vattnet pumpas upp i tornet. När de däremot producerar för lite el p.g.a. att det blåser för lite, kan det lagrade vattnet släppas på för att få el. Dessa kombinerade vind- och vattenkraftverk garanterar alltså en konstant strömförsörjning till tyskarna och det gör dessutom att elpriserna hålls nere.
Nackdelen med vindkraftverk är att det krävs 500-1500 vindkraftverk för att ersätta ett enda kolkraftverk eller kärnkraftverk. Vindkraftverken låter också en hel del och avståndet från bostäder måste vara tillräckligt långt för att inte ska störa de boende. Det krävs också att det blåser tillräckligt så att man får ut rätt effekt.
Vindkraftverk i Tyskland.
Kolkraft är en billig energikälla, det är billigt att både utvinna och transportera kol. Fördelen med kolkraft i jämförelse med vindkraft är att de producerar mycket mera energi. Det finns två sorters kol, stenkol och brunkol. Tysklands största energikälla är brunkol, som också kallas lignit.
Kolkraftens största nackdel är att den släpper ut enorma mängder koldioxid. Koldioxiden bidrar till växthuseffekten och har en negativ inverkan på klimatet. Kol är ett fossilt bränsle, viket betyder att det har bildats under hundratusentals år av gammalt organiskt material. Det är framförallt döda växtdelar och små djur på havsbotten och i marken som under lång tid omvandlats till kol.
Dieselbilar
En av de åtgärder som man har tagit till i Tyskland för att gå mot en bättre miljö är att man ska göra en uppdatering på dieselbilarna. Det här beslutet tog politikerna tillsammans med bilindustrin i augusti 2017 och det är ca. 5,3 miljoner dieselbilar som kallas in för att alltså göra en programvaruuppdatering på systemet som sköter motorstyrningen för att sänka de hälsofarliga utsläppen från dieselbilarna. Med hjälp av den här uppdateringen var det planerat att sänka utsläppen med så mycket som 25-30 procent men enligt den nuvarande miljöministern Barbara Hendricks kommer det här bara sänka utsläppen med ungefär sex procent.
Det är främst de äldre dieselbilarnas utsläpp av hälsofarliga kväveoxider som man försöker minska på. Ett konkret exempel på en stad i Tyskland där man haft stora problem med utsläpp från bl.a. dieselbilar är Stuttgart. Där får man sedan 2018 förbjuda dieselbilar som inte klarat utsläppskraven, under de dagar som utsläppshalterna är för höga. Förbudet gäller dock inte alla bilar, räddningsfordon och olika leveransbud får fortfarande köra där under de här dagarna och det är till visso förståeligt eftersom man inte kan ge exempelvis ambulanser körförbud. Det här är bara ett av många problem på vägen mot ett grönare Tyskland.
Elbilar
Ett annat alternativ istället för dieselbilar är elbilarna som börjat utvecklas allt mer i Tyskland. Tyskland ligger nu på delad första plats tillsammans med Frankrike när det gäller elbilsteknologin. Anledningen till att de ligger så bra till är att de tyska biltillverkarna håller på att utöka modellprogrammet med nya elbilar. Som ett exempel på tillverkare som håller på och utvecklas inom det här området kan man ta BMW som i början av 2018 presenterade fyra nyheter på deras elbilar och laddhybrider. De satsar bland annat på att bilarna ska gå snabbt att ladda och att de ska ha fyrhjulsdrift och snabb acceleration.
Man har också insett att det finns nackdelar med elbilarna, bland annat töms batterierna ganska snabbt om man kör hårt och elbilarna är också mycket dyra jämfört med de bensindrivna bilarna. Om man tittar på statistiken i Tyskland idag så är det mindre än en procent av de nyregistrerade bilarna som är elbilar eller hybridbilar. Men man ser ändå positivt på ökningen av användningen av dessa bilar för registreringen av dem har ändå ökat ganska mycket på sistone.
Elbil av BMW.
Avslutningsvis kan man säga att Tyskland verkar vara på god väg till att bli "Ett grönt Tyskland". Man måste ändå minnas att det här inte kommer vara en lätt uppgift, det kommer krävas mycket arbete och planering och kosta landet enorma mängder pengar. Men om landet fortsätter utvecklas i samma riktning och håller alla sina mål vad gäller allt från energiproduktion till vilka bilar som ska vara tillåtna kan man ändå hoppas på ett grönare Tyskland i framtiden.
Text: Emma Holmback och Julia Åbonde
Källförteckning:
Teknikens värld / Mattias Rabe: Tyska miljöministern sågar uppdatering av dieselbilar
ETC / Lisa Persson: Tyskland slår rekord i förnybart - igen
Utrikes magasinet / Kajsa Borgnäs: Tyskland visar väg till grönare tillväxt
Blogg / "jeppen": Tysklands energiewende 2018
Facts about Germany: A pioneer in climate policy
Husvagn & camping / Erik Söderholm: Dieselförbud även i "bilstaden" Stuttgart - gäller alla bilar som inte klarar Euro 6-kraven
YLE nyheter / Johnny Sjöblom: Elbilar i Tyskland: Premie lockar inte till köp
Recharge / Erik Söderholm: Tyskland är nya ledaren när det gäller elbilsteknik - kör om Japan
Rechange / Erik Söderholm: BMW har presenterat fyra intressanta nyheter om elbilar och laddhybrider
Wikipedia: Allians90/Degröna
Wikipedia: Einwegpfand
Vattenfall: Fördelar och nackdelar med olika energikällor
Give2all / Valon Istrefi: Fördelar och nackdelar med kärnkraftverk